Mungongo Bernardo er salgs- og marketingkoordinator hos Lauritz Andersen & Co. ApS. Mød ham her til en snak om hans baggrund, firmaet samt hverdagen med kunderne og kollegerne.
Mungongo Bernardo, i daglig tale MB, er udlært handelsekspedient i 2007 hos KJV – med en profil inden for værktøj og maskiner. Faktisk var han så god til det, at han et år vandt titlen som årets elev.
Salg, salg, salg
De sidste cirka 15 år har han arbejdet med salg hos forskellige virksomheder, bl.a. Lemvigh Müller, KJV, Folke-Larsen og Monjasa i Fredericia. ”Her solgte jeg – iført slips og jakkesæt – brændstof til skibe, og ikke mindst fik jeg god brug for mine sprogevner i denne stilling.” MB taler nemlig både flydende engelsk, tysk og portugisisk samt naturligvis dansk. I 2016 kom han til Carl Hassing som salgs- og marketingkoordinator.
”Og så er vi fremme ved 2020, hvor jeg løber på Michael, der er interesseret i at ansætte mig med samme ansvarsområde som hos Carl Hassing. Det takker jeg ja til,” fortæller MB.
Finder løsninger i samarbejde med kunderne
”Jeg trængte til at prøve noget nyt og til at komme lidt ud af min comfort zone – og det må man sige, jeg gjorde. For der har været meget at lære om alle de fortrinlige produkter og løsninger, vi hjælper kunderne med her hos Lauritz Andersen.”
MB’s job består grundlæggende i at servicere kunderne i relation til diverse produkter, dvs. salg og løsninger, samt indkøb, tilbudsgivning, kundebesøg og koordinering af virksomhedens markedsføring.
”Jobbet har fra dag ét været udfordrende, da jeg er pænt pertentligt anlagt og derfor bare VIL finde de rette løsninger til kunderne. De er ofte afhængige af, at vi kan regne ud, hvad de helt konkret har brug for, og det ansvar tager jeg meget alvorligt,” forklarer MB. ”Helt lavpraktisk stiller vi spørgsmål, indtil vi forstår, hvad kunden har brug for, og så finder vi det til ham. Jeg vil mene, at netop dette tætte samarbejde med kunderne er nøglen til, at Lauritz Andersen har haft succes i over 100 år.”
I berøring med mange brancher
MB har allerede lært meget om branchen: ”Efter jeg er startet hos Lauritz Andersen, har jeg både lært meget om mig selv og mine kompetencer, og desuden om produkterne og hvordan branchen fungerer. Værktøjsbranchen, som vi jo er beskæftiget indenfor, berører naturligvis mange andre brancher, fx fødevare- og shippingindustrien, så der er mange felter, vi må have viden om. Og det er SÅ spændende!” uddyber han.
Ufatteligt god dynamik
Rent kollegialt er han også glad for at være hos Lauritz Andersen: ”Vi har en ufatteligt god dynamik, et sammentømret samarbejde, og så løfter vi i flok. Vi kender hinandens styrker og svagheder rent fagligt, så vi er altid i stand til at supplere og favne hinanden. Og så har vi det rigtig sjovt sammen – hvilket kunderne nok også godt kan mærke, når de kigger forbi,” slutter han.